Enghavegård Skole

Skolen for alle

Skolen for Alle - den inkluderende skole

På Enghavegård Skole arbejder vi målrettet for at skabe en inkluderende praksis – Skolen for Alle. Det betyder, at vi arbejder for, at alle oplever sig som en del af det læringsmæssige og sociale fællesskab på skolen samt at alle børn og voksne lærer om og bliver klogere af hinandens forskelligheder.

Trivsel og læring går hånd i hånd. Hvis vi ikke trives, kan vi ikke lære og hvis vi ikke lærer og udvikler os, kan vi ikke trives.

Når vi arbejder med inklusion på skolen og med at udvikle den inkluderende skole, arbejder vi med flere indsatser samtidig. Vi arbejder med det store skolefællesskab, med klassefællesskabet og med det enkelte barn.

Den samarbejdende skole er grundlaget for, at vi kan skabe Skolen for Alle. Samtidig er det er en forudsætning for al arbejde med inklusion, at de voksne på skolen forstår meningen med og bakker op om arbejdet med inklusion. Forældrene er en væsentlig forudsætning for, at der er et fællesskab i klassen at blive inkluderet i. Som almindelig forælder kan man støtte fællesskabet ved at tale anerkendende og konstruktivt om andre børn og voksne derhjemme, så ens eget barn får lyst til at deltage i skolens fællesskab. Man støtter også fællesskabet ved at deltage i forældremøder og være med til at definere regler og værdier for sit eget barns klasse og ved at deltage i arrangementer på skolen, så man viser sit barn, at det er vigtigt at være med til at bygge fællesskabet op.

De fællesskabs-skabende indsatser, som er målrettet alle børn på skolen, kan fx være fælles skoleaktiviteter, hvor skolen fremmer samværet mellem børn, klasser og årgange. Hvor der i frikvarterer, gennem lege og fælles timer på tværs af årgange skabes gode relationer mellem skolen børn.  Elevrådets- og Rettighedsrådets arbejde understøtter også i høj grad de fællesskabs skabende indsatser og oplevelser.

Vi har også mere specifikke og forebyggende indsatser, hvor der fortsat er fokus på fællesskabs skabende indsatser. Her tages udgangspunktet i den enkelte klasses eller årgangs behov og fokus er at skabe et godt læringsmiljø i klassen, hvor alle børn trives og lærer. Det sker bl.a. gennem at udarbejde  klassecharter, tale om hvordan vi taler sammen, frikvarterslege, tale om gode arbejdsvaner og arbejdsro, og øve konfliktløsning. Det er også her børnene lærer at holde klassemøder med dagsorden, ordstyrer og referent.

Endelig er der de indsatser, som er målrettet enkelte børn. Her er relationen mellem det enkelte barn og den/de voksne et meget vigtigt fokuspunkt. Det er gennem den gode relation, at barnet kan hjælpes til at skabe gode relationer til de andre børn og dermed styrke barnets sociale og faglige kompetencer. Men her tænkes også i faglig støtte, kursusforløb i fag og områder og den differentierede indsats i forhold til enkelte børns specifikke behov for fx struktur og tilpasset undervisning.